torsdag 21 februari 2013

Ninaninaninanna

Fy, vad jag är trött på att vara sjuk!
Det är tråååkigt.
Nu håller både rösten och smaken på att försvinna. Vilket innebär att jag
- inte kan prata
- inte känner vad maten smakar.

The horror, the horror.
Det är verkligen I en sal på lasarettet här:(

Tänker på hur det var förr.
(Och då menar jag inte "förr" enligt mina barn, dvs på 1950-talet) utan FÖRR.
1800-tal.
Rökiga, kalla, dåligt upplysta hem.
Och även om man inte var en fattig torpare, utan hyfsat välbeställd medborgare, så vadå?
Blev man sjuk fanns inte mycket annat än kamferdroppar och bäddkofta.

Till exempel systrarna Bronte. De bodde med sin far, som var kyrkoherde, på en ödslig hed i England.
Alla tre dog.
De två första av "en förkylning som gick ned i lungorna".
Den tredje i barnsäng.
Det var det som tog livet av kvinnor förr. Och än idag, om vi sticker näsan utanför vår egen västvärldsbubbla.
 Ja, herregud, vad man hostade ihjäl sig.

Om ni mot förmodan inte har läst, så rekommenderar jag:

Av Sarah Waters, Ficktjuven, (Fingersmith) och även samma av författare, Livstråden (Affinity).
Fukten och instängdheten kommer en verkligen in på livet. Och två mycket spännande berättelser.

Av Michael Faber, Sugar, (The Crimson Petal and the White). Historien om en ung prostituerad i 1870-talets London. En kvinna som vill något annat. En helt fantastisk bok.

Både Ficktjuven och Sugar finns som miniserier, tyvärr tycker jag inte att man har lyckats så bra med Ficktjuven, medan Sugar, även om den skiljer sig från boken, är en betydligt mer spännande och medryckande upplevelse.

The Crimson Petal and the White

Och nu har jag klämt Philippa Gregorys (Brittisk historiker och författare) senaste tre böcker, om 1400-talets England och det sk Rosornas Krig.
En förvirrad historisk period, även för dem som levde då. Vem är kung idag? Vem ska jag hålla med? Tronpretendenter och usurpatorer (bra ord:).
Rekommenderas, lättlästa historielektioner, alltid med kvinnor som huvudpersoner.
Kvinnor ur de kungliga familjerna och högadeln, som aldrig betraktades som något annat än handelsvaror och avelskossor.
Den blå hertiginnan, Den vita drottningen och Den röda drottningen.

Ja, annars finns de inte så mycket mer att ta sig för just nu.
Snörvel.


PUCK ☼





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar