tisdag 19 februari 2013

Je tousse. Enormement.

"Jag hostar. Enormt mycket."
Tror jag att det betyder.

Orsaken till att jag kan denna något ovanliga fras, är att en gång i min ungdom, (ungefär vid tiden för slaget vid Hastings) tillbringade jag och en väninna två veckor i Frankrike.
Vi hyrde in oss i ett pyttelitet turkosblått rum på ett hotell, där ägaren hade Asterix-mustasch och vitt förkläde och sålde Pastis i den egna baren.
I rummet bredvid oss bodde en dam, som uppenbarligen led av sista stadiet av TBC, ELLER hade rökt tre paket Gauloises om dagen i hela sitt liv, för jädrar vad hon hostade!
Efter två nätter av lyssnande till Kameliadamen, begav vi oss till ett apotek.
Öronproppar skulle lösa vårt problem!

" Madame! Damen i rummet bredvid. Hon hostar. Enormt mycket. Har ni något för öronen?" (Åtföljdes av skruvande rörelse vid örat).

Det funkade, apoteksdamen förstod, vi försågs med öronproppar, men Hostdamen flyttade ut samma kväll.

Och jag hostar. Enormt mycket.
Har hostmedicin.
Den står hemma, i medicinskåpet, fyrtio mil härifrån.

Hoppas mina rumsgrannar har vett att gå och köpa öronproppar.

(Nä, så här ser inte jag ut när jag håller på att hosta upp lungorna.....)
PUCK ☼



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar