söndag 8 juli 2012

Är du en vas?

För ungefär 8-9 år sedan började jag att titta på What not to wear, då på BBC.
Under namnet Stilpoliserna har serien också gått på svensk TV.

Trinny Woodall och Susannah Constantine stylar om arma människor som vandrat på jorden i fullkomligt missklädsamma kläder, stackarna.
De får en ny (klädsam) stil- och, vips, så är de glada och nöjda med sig själva!

Nä, så enkelt är det naturligtvis inte.
Men.
Trinny och Susannah har en poäng i att man inte ska fokusera på det negativa med sitt utseende, utan lyfta fram det som är positivt och som man kan känna sig nöjd med, och att det finns hos varje människa.
Och där har de rätt.

Men det är min själ inte så lätt.
Hur många gånger står man inte och stirrar envist på det som man absolut inte gillar med sig själv, och tänker "att det är då själva faan, att jag ska ha en sån rumpa, mage, bröst, armar, konstiga fötter, platt hår" .
Eller annan valfri defekt.
Grattis till den som inte tänkt så!

Meningen är att man ska lära känna sin kroppsform och oavsett storlek på den, klä sig just för den formen, så att man gör det bästa av den.
Innan jag läste de böcker som Trinny och Susannah gett ut, var jag medveten om, att vissa saker klädde jag i, men andra saker såg jag bara helt hopplös ut i.
Nu har jag en förklaring, och det är faktiskt mycket lättare att shoppa, när jag vet vad jag ska leta efter och vad jag bör skippa med en gång.

Kroppsformer att identifiera sig med liknas vid föremål tex en vas.
Breda axlar, smalare nertill.

Man kan också vara en bägare, ett äpple, en cello osv.
Låter kanske lite underligt, men det funkar.
Och det är kul!


Här är alla de varianter som föreslås.
Man kan naturligtvis vara en form, som går över lite till någon annan.
Själv hittade jag mig själv på en gång!

Det roliga är också att hur vacker någon än är, kan  de göra fel, och i boken finns några exempel på hur kändisar som tex Kate Winslet, som ju är vacker som en dag, också kan misslyckas.
Dessutom är det befriande hur Trinny och Susannah bjuder på sig själva med exempel på hur de inte heller alltid gjort rätt...
Om du blir lite sugen på att kolla:
http://bodyshapestyle.com/2008/09/01/the-12-shapes-of-trinny-and-susannah/

(OBS- gäller bara för kvinnor so far. Sorry lads.)

PUCK ☼

2 kommentarer:

  1. Du har en bra blogg. Sen har du faktiskt helt fel, även om kroppsformsexemplen bara är kvinnor är det faktiskt väldigt intressant att läsa även för män, eller borde vara i alla fall:-)

    SvaraRadera
  2. Aaah, men män får gärna läsa och lära.
    Det är bara synd att det inte finns motsvarande bibelför män. De kvinnliga formerna är ju liksom inte applicerbara.

    SvaraRadera