måndag 2 juli 2012

Boktips för läsdagar

Här kommer några tips på böcker att läsa (och en inte, faktiskt).


När vi var i Grekland för några veckor sedan, klämde jag ett antal läsvärda böcker, historier som är svåra att lägga ifrån sig.

Hungerelden av Jerker Eriksson och Håkan Sundqvist.
Den mycket spännande fortsättningen på Kråkflickan.
Detta är del två i en triologi som författarduon avslutat i år.
En psykologisk deckartriller med oförutsägbara vändningar, och frågor som det inte är alldeles lätt att besvara - en mycket otäck, men fantastiskt spännande historia.
Sträckläsning!

Fågelbovägen 32 av Sara Kadefors.
Jag rodnar inombords när jag läser det här.
Huvudpersonen Karin är en mycket duglig gynekolog och en fiiin människa, som jobbar extra på en hemlig läkarmottagning för papperslösa flyktingar.
En dag träffar hon Katerina från Moldavien och erbjuder henne att komma och bo med Karin och hennes familj - vilket inte blir så bra som Karin har hoppats. Katerina är nämligen inte alls så ödmjuk och tacksam som hon borde vara.
Väldigt rappt skrivet, och hemskt...


Sankta Psyko av Johan Theorin.
En mycket otäck och krypande roman som inte utspelas på Öland, utan i en fiktiv stad, Valla, (Uddevalla?) på ett sjukhus för "the criminally insane".
Läskigt, men bra!


Jag har gillat och skrattat åt Sophie Kinsellas böcker om Rebecka, en obotlig shopoholic, som ändå brukar komma på fötter, och som har ett gott hjärta.
Detta är den senaste delen, där Rebecka har fått en liten flicka, som hon gör allt för att förvandla till ett bortskämt litet monster. Hon lyckas ganska bra, och jag känner inte alls för henne längre, utan tänker bara "dumma kvinna"!
Den här behöver man inte läsa, om man fortfarande vill tycka om Sophie Kinsellas hjältinna.
Vilket jag inte alls gör längre.

PUCK ☼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar