tisdag 7 maj 2013

Riktigt Fina Saker


Riktigt Fina Saker.
Vill gärna dela med mig.

10) Porslinstomten, aka The Trädgårdsdvärg.
Skrämde vettet ur mig som barn, med sina röda fyllekinder och sina vilt stirrande ögon.
Dessutom, det hela var fel!
Den ska stå ute i trädgården! Bakom staket.
 Detta är nämligen i original trädgårdsdvärgar, som ska dekorera täppan. I den lilla tyska stad där min mormor bodde när jag var liten, fanns en fantastisk trädgård, alldeles full av såna här. Och svampar. Och små rådjur och harar. Det var en attraktion att få stanna till där och bara titta.
Och som sagt, på behörigt avstånd.
Inte inomhus till jul, på ett skåp eller bord helt bredvid! GAAH!


9) En sådan här fantastisk pryl hade min systers väninna på 90-talet.
En väckarklocka som väcker en med böneutrop om morgonen.
Praktiskt och effektivt.
Bjootiful.


8) Cecilia Gimenez verk blev en världsnyhet sedan hon på egen hand renoverade Jesus-bilden Ecce Homo från 1800-talet i sin kyrka i spanska Borja.
Hon skulle ju bara göra den Fin igen.
Men ändå, visst har den en sorts naivistisk skönhet?


7) Christian Aguileras brudklänning från när hon gifte sig med Jordan Bratman.
Jag är mållös.


6) Inomhusfontänen.
Fanns ibland i Finrummet hos klasskamrater.
Jag var imponerad. Och är ännu mer imponerad av att man fortfarande kan köpa dem.
I nyversion. Och då menar jag inte några rogivande gråstenar i klump.
Nej, en Fin fontän, med små figuriner och blommor. Som denna.
Med älvor.

 5) Mikael Persbrandts frisyr i Tre Solar.
Platsar egentligen inte, eftersom den förmodligen inte var menad att vara fin.
Men visst är den väl helt underbar??
Han ser ut som han har en biroll i De kallar oss mods...



4) Souvenir från hamnstad. Man kan ta valfri sådan, det är små tavlor med snäckskal och musslor och små reptåtar. Själv köpte jag ett sådant här fint skepp när jag var en månad i England som 14-åring. Tyvärr har originalet försvunnit (förmodligen i en låda på mina föräldrars vind) men om jag drar mig till minnes såg det ut ungefär så här...



3) I avdelning Underliga Minnesprylar - pezfigurer i form av Prins William och Kate Middleton, i samband med deras bröllop.
Chucky the evil doll, har inte en chans, detta är SO MUCH more scary.



2) Såna här glaspluttar var omåttligt poppis under min barndom på 70-talet.
Vet inte riktigt varför? För att 70-talet var så fattigt på glitter? De kunde användas till att pryda vad som helst faktiskt.
 Här på ett askfat. Med en bild på nån slags hjort i mitten. Riktigt snyggt.


1) Ännu en klocka. Här känner designern uppenbarligen inga gränser.
It´s a clock.
And a horse.
Brilliant.


PUCK ☼


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar