tisdag 14 maj 2013

60-talist


60-talist. Är jag.
Och många med mig, vi har nu officiellt gått om 40-talisterna, den så så kallade "jätteproppen Orvar".


Funderar lite på hur man skulle se ut under det tidiga 60-talet (innan jag föddes, då alltså).
För en sån hippa ska jag på nämligen.
Ska fira 50-årsjubileum.
Det blir 1963 det!
Några år innan Östra KK i Göteborg fick äran att bli min första hemvist:)

Tittar på den här bilden av Jean Shrimpton, en av 60-talets framgångsrika modeller.
En av de första supermodellerna.
Så vacker hon ser ut. Trots rätt galen ögon makeup, och en lätt överdriven tupering...



Och klänningarna. För än så länge hade man inte byxor som kvinna särskilt ofta.
Ganska mycket femtiotal fortfarande, fast midjan  har åkt upp lite grann, och mönstren verkar vara djärvare.



Indiska hade faktiskt en klänning förra sommaren, med ett nästan identiskt klänningstyg.
Detta är en vintageklänning från tidigt 60-tal.

Och här är en till-
 kolla det midjemåttet!

Skorna hade fortfarande stilettklack, alla parkettgolv var fulla av små gropar när jag var liten, efter damernas klackar...


Snyggt, men varken särskilt praktiskt eller bekvämt.
(Min garderob är proppfull av sådana här)

Och frisyrerna!
Allt från hövolmar till korta luggar eller sköna svall.


Den här skulle funka på mig!
Lite "Fantomens Diana" över schwunget i det här håret.

Brigitte jobbade mer på höjden.



Fast ibland blev det lite overkill.
What´s with that vetebulle på toppen??


Men hon ser ju glad ut iallafall...


PUCK ☼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar