torsdag 29 januari 2015

Att snurra in på saker

Jorå. jag har lätt att snurra in på, att FASTNA för saker.
Och då är det det som gäller.
Just nu, (kanske för att vi inte har "vanlig" tv) så streamar jag. 
1800-tal.
Brittiskt 1800-tal, med fokus på den Victorianska eran.
Som i princip sträcker sig över hela 1800-talet, nästan. (Eftersom tanten blev urgammal.)

För en tv-helg rekommenderar jag The Crimson Petal and the White. Miniserie som bygger på en fantatstisk roman av Michael Farber.
Om Sugar, prostituerad i 1870-talets London, och hur hon tar sig fram i det ofattbart hårda samhälle som så många tvingades leva i.
Med Romola Garai (underbar i rollen).


Sedan så har vi Ripper Street, en deckarserie som utspelas i East End, strax efter att Jack The Ripper har härjat där.
Godhjärtad, men plågad kommissarie, (Matthew MacFayden) löser mordfall med hjälp av skurkaktig, men intelligent amerikansk läkare (Adam Rothenberg) och stentuff polis (Bennet Drake). Lite annorlunda, och välgjort.






Och för den som kan sin "gothic novel" är splajans nya Penny Dreadful, ett skärt nöje. Också dimmigt 1800-tal, med alla ingredienser, mystisk kvinna (Eva Green) ,äldre lord (Timothy Dalton) och stilig amerikan (Josh Hartnett) försöker med många trådar att lösa den vackra unga Minas mystiska försvinnande. 
Innehåller typ alla övernaturligheter som uppfunnits, för att skrämma oss.
Och är riktigt spännande!




Så snöade jag ju in på stövletter i höstas.
Och jag visste precis vad jag ville ha! Men hittade inte... 
Jo, ett sviiiindyrt par, som inte fanns kvar i min storlek när rean änteligen kom:(
Men! Skam den som ger sig - La Redoute hade ett par riktigt fina. På halva priset. Som jag hittade nu.
Och de är sköna, även om de inte ser sådana ut.
Joy!
De här bejbisarna skojar man inte bort...

Svart lack / beige nubuck.

PUCK

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar