torsdag 25 april 2013

Två ja och ett nej.

Dags för lite boktips igen!

Boktips nummer 1:

Åsa Larssons senaste roman, "Till offer åt Molok".
Åter igen befinner vi oss i Kiruna, med Rebecka Martinsson och Anna-Maria Mella.
Och åter igen sker ett brutalt mord, denna gång på en kvinna som bor lite avsides, och tar hand om sitt barnbarn, en liten pojke.
Pojken gömmer sig under attacken, och är alltså den som kan ha svar på vad som hänt.
Men, han har slutat att tala.

Ännu en fantastiskt välskriven deckare av Åsa Larsson, som jag tycker är den bästa deckarförfattaren i Sverige för tillfället.
Förutom mordhistorien, löper en annan berättelse parallellt, en berättelse från det tidiga 20-talets Kiruna.
Spännande!

Boktips nummer 2:

Katarina Wennstam, Svikaren, hennes fjärde roman som samtidigt berör ett annat problem än det mord som ska utredas.
De tidigare böckerna, där det är samma persongalleri, men med olika huvudpersoner, har handlat om våld i nära reationer, på olika sätt ,och prostitution.
Här, i Svikaren, mördas en ung fotbollsspelare. Har mordet att göra med att han gått över från AIK till Hammarby, ett oförlåtligt svek, enligt de mer aggressiva klubbsupportrarna?
Detta är, förutom en mycket bra deckare, även en roman om de utmaningar som vuxenlivet ställer på oss, och på våra relationer.
En sträckläsningsbok, som jag egentligen bara har en sak att anmärka på.
Den är för lång. De sista femtio sidorna, där Wennstam vill berätta ännu mer, kunde hon presenterat på ett annat sätt. Jag skumläste dem faktiskt bara.



Nummer 3:

Marian Keyes, Hemligheten på Mercy Close.
Jag gillar verkligen Marian Keyes.
Hon är rapp, rolig och träffsäker. Jag har skrattat högt många gånger när jag har läst hennes böcker, som också de, har svåra saker de berättar om.
Förutom den utanpåliggande historien, som oftast är ganska lättsam, skriver Keyes om otrohet, våld, barnlöshet, missbruk, ja, tunga ämnen.
I denna, hennes senaste roman, återvänder vi till den halvknäppa irländska familjen Walsh, och den yngsta systern, Helen.
Det här kanske är en jättebra bok. Jag vet inte.
För jag fick tag på den som talbok, i svensk översättning.
Och herregud! URUSELT. Inte Google Translate, men inte såå långt ifrån.
Så, sky den svenska versionen om du vill läsa den här, och ta originalet på engelska.



PUCK ☼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar