torsdag 11 april 2013

Att nörda

Nörd är ett jättebra ord.
Och jag bekänner mig till denna skara.
Iallafall i vissa fall.
Jag kan, så att säga, "nörda in mig på saker".
Då läser jag allt, allt, allt om ämnet jag kan hitta.
Till exempel om de olika ätterna i Westeros, och deras allianser och släktskap...(Ni som förstår, ni förstår).
(( Skrives med en lätt rodnad på kinderna.))

Nörderiet har dock mildrats med åren. Ni skulle sett mig i mellanstadieåldern. Eller, inte.
Olika saker kunde ta upp massor av tid ett tag, sen släppte jag det. Pang. Och helt plötsligt hoppade jag på något annat.
 Vilket innebär att jag genom åren samlat på mig idiotkunskaper om de mest skilda ting.
Till exempel:

Engelska Tudorslott.
Kattrasen Ragdoll.
Beatles.
1750-talets mode.
 Morgana le Fay.
Hollywood på 30-talet.
Henrik den åttondes fruar.
 Mopsar. Bearded collie. Chow-chow. Då vill jag säga att jag inte har, har haft, eller komma att skaffa hund.
Arkitektur under det tidiga 1900-talet, framförallt så kallade jaktslott i trä.

 Ni ser. Nördigt.

Så jag använder också ordet nörd på ett kärleksfullt sätt, gärna till mina barn. Även andras barn.
Framförallt dem jag gillar:)


PUCK ☼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar