fredag 8 mars 2013

Beundransvärda kvinnor

Idag är det den 8e mars.
Jag skulle vilja lyfta fram några kvinnor som jag anser vara värda beundran.

Skådespelerskan Maggie Smith.
Underbar, i allt hon gjort.
Hos de yngre  dock mest känd som Professor MacGonagall i Harry Potter:)


Som opinionsbildare, och ett föredöme, som kom från ingenting och har lyckats helt på egen hand -
Oprah Winfrey.


Här en kvinna som verkligen är vacker, klok och modig, Aung San Suu Kyi.
Tänk om fler var som hon, vilken plats världen kunde varit då...


En författare som oförtjänt ses lite över axeln, men som jag tycker förtjänar allt beröm, hon kan nämligen skriva om djupt allvarliga och svåra saker på ett oerhört nära sätt, men hon är också fruktansvärt rolig!
Marian Keyes.

Och en svensk författare som jag tycker  har ett enormt kurage, och som skriver fantastiskt bra.
 Kerstin Ekman.


Elisabet Massi-Fritz - advokat som står på de svagas sida. Känd från åtskilliga mål med hedersmotiv.


Underbart söt och underbart rolig!
Jag skulle vilja vara hennes kompis:)
Skådespelerskan och komikern Dawn French.


En kvinna, som fortfarande är flicka.
Malala Yousafzai, har inte ens fyllt 16 år, men har vågat stå upp för flickors rättigheter och försvarat dem, med livet som insats.
Vilken otrolig människa.

Afrikas första kvinnliga president, tillika Nobelpristagare -
Ellen Johnson-Sirleaf, president i Liberia.


  Och detta är naturligtvis bara ett urval av alla vackra, modiga, roliga och speciella kvinnor i vår värld.


Avslutar dagen med ett vårtecken - en söt bukett snödroppar som jag har fått av mamma!




PUCK ☼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar