tisdag 8 januari 2013

The horror, the horror...

Så var det dags för ett nytt pass igen.
Har det verkligen gått fem år sen sist??
 Alltså - bara att knalla ner till polisen, med gamla passet i väskan, och simsalabim - så var man fem år äldre!

Den där kameran som de har hos polisen?!
Seriöst?
Var man inte deprimerad innan, så blir man det definitivt efter att ha sett sin nuna framträda i fönstret på fotopelaren efter förrättat värv.
Som den äldre damen bredvid, sa till sin man, som tog kort precis före mig. "Du ser verkligen helt förfärlig ut". Han höll med.

Men vem gör inte det?
Det måste vara samma fabrikat på kameran som amerikanska polisen använder för sina mug shot-bilder. Ni vet de där som dyker upp i Aftonbladet, när nån kändis har åkt fast för rattfylleri, misstänkt narkotikainnehav eller misshandel.

En skitful grynig bild.

"Se neutral ut" uppmanar den vänliga damen i receptionen mig.
Jag lägger ansiktet i vila.
En halv minut senare stirrar en uppenbarligen folkilsk tant på mig från skärmen.
"Det där blev bra" säger receptionstanten uppmuntrande. När jag ifrågasätter påståendet, och undrar om hon VERKLIGEN tyckte att det där blev BRA?, skyndar hon sig att förtydliga "för syftet menar jag".

Vilket syfte?
Att jag ska kunna identifieras när man spränger ännu en knarkkartell i Colombia?
Jag tappar ändå lusten att åka till något land utanför Schengenavtalet.

Kunde det bli värre än min alldeles absurt hemska passbild från 1989?
Den gick bland vänner under namnet "Hamas-bilden".
"De kommer aldrig att släppa in dig i Israel med det där fotot" påpekade de.















(Jo, det gick att få fram en värre bild)

PUCK ☼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar