lördag 9 juli 2011

Upptäckten av currywursten

Jag är med i en bokcirkel.
Vi ses några gånger per år, ibland läser vi en gemensam bok, ibland har vi ett tema.

Nu läser vi Upptäckten av currywursten av Uwe Timm, en tysk författare.
Uwe Timm är en av Tysklands mest lästa författare, och har vunnit flera stora litteraturpriser.

Upptäckten av currywursten (Die Entdeckung der Currywurst) utspelas i Tyskland, i Hamburg 1945.
Staden ligger i ruiner, och en kärlekshistoria uppstår mellan soldaten Bremer och Lena, som väntar på sin krigande man. Bremer är 23, Lena närmar sig 50.
Jag har tagit mig igenom en tredjedel av historien nu, och hittills säger jag nja...?

Som sommarläsning kan jag istället rekommendera följande:

Borta bäst av Sara Kadefors - tragikomiskt om överklasskvinna som hamnat utanför samhället.
Det blödande hjärtat av Andrew Taylor - mysrysig brittisk spänningsroman, med sympatisk hjältinna.
En kort berättelse om traktorer på ukrainska  av Marina Lewycka - mycket roligt om hur gamla pappa träffar bystig trettiosexåring, och vill gifta sig med henne.
Råttfångerskan av Inger Frimansson - klaustrofobiskt otäckt om Rose i sin stuga.
Och nu vill jag ge mig ut i sommarsolen :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar