fredag 15 juli 2011

Dagens Boktips!

Jag har äntligen läst, eller egentligen lyssnat på, En dag av David Nicholls.
Detta är historien om Emma och Dexter, som möts på sin examenskväll i Edingburgh, en juli 1988.
Vi får följa dem genom tjugoåren, trettioåren och fram till nu.
Vad gör de denna julidag under årens lopp?
Historien berättas ur bådas synvinklar, och jag fångades med en gång, det är mycket roligt skrivet, sällan både skrattar och gråter jag till samma bok.

Hur fångar man lyckan? Vad är lycka? Hur ska vi förvalta våra liv?
Stora frågor, som ändå aldrig känns tunga i David Nicholls bok.

Att hjältinnan (och även författaren själv) är årsbarn med mig, gör lyssningen /läsningen också roligare, då jag känner igen trenderna som kommer och går under åren.
En berättelse om livet som det är, om åren mellan 20 och 40, och en strålande roman.

Boken ska komma i en filmversion med Anne Hathaway och Jim Sturgess som Emma och Dexter, premiär i höst.
En Hollywood-knubbis?
Dock,  Emma beskrivs i boken som "fyllig" men inte ens med Hollywoodmått kan väl Anne Hathaway passera som det?
(Eller har hon gjort en Reneé Zellwegger?)
En får si..
Jag kommer att vilja se filmen, och för den som inte läst boken- gör det.

1 kommentar:

  1. Perfa! Ska kolla den. Gillar boktips. Har just läst Berättelsen om Herr Roos. Läst den`

    SvaraRadera