onsdag 19 februari 2014

En kashmirkofta och en tweedkjol.

Om man köper några FÅ plagg, i hög kvalitet och i klassiska snitt och färger kan man ha dem FÖR ALLTID.
Och bara liksom, kombinera dem annorlunda, och köpa till någon liten topp eller blus, ibland.
Ni vet, några fantastiska kashmirtröjor och/eller koftor, ett par superklassiska eleganta byxor och en tweedkjol. En liten scarf.
Och en trenchcoat från Bööörberry, eller så.

Pytt säger jag.
Does not work.

Låt mig förklara varför.
Det för dyrt. Om jag ska köpa en riktig, riktig kashmirtröja, så har den slukat min klädbudget för sisådär några ÅR framöver.
Jag vet inte vilken stil jag har? Den bara ändrar sig. Men jag kan säga en sak - den är INTE gammel-adel-på herrgård-stilen.
Då ska man vara rak som ett spett, med blank page. Och stora fötter.
Inte kort och bucklig som en barockljusstake. (Like me)
Jag hade dööött av tristess. " Åh, man kanske ska ta en kashmirkofta i grått idag? Eller i marinblått? Till den grå/marinblå kjolen?"
Och eftersom jag aldrig kan hålla vikten, så består min garderob av alla storlekar som finns. Typ.
Blir kostsamt om man ska äga en tweedkjol i 36, 38, 40 etc, etc....

Så vad gör man?
Man raidar sin garderob och sina skåp. Ibland hittar man något man glömt- till exempel hittade jag en skjorta som jag inte sett på fem år, härom dagen. Jag har inte saknat den, men det var ett kärt återseende.
Om man har samma smak och storlek som en väninna eller syter, så kan man bytlånas.
Tyvärr bor mina systrar över 40 mil bort, båda två.
Och av mina väninnor, är det väl ingen som har ett BMI över 19, så det funkar inte.
Men för den som kan!
Man traderar! Bort med det som inte används, och det GÅR faktiskt att fynda. Har precis sålt två klänningar, som hängde övergivna i skåpet, och har en hel del på Minneslistan.
( Budar dock inte så mycket, just nu. Det är det braiga med Tradera, det ÄR svårt att spontanshoppa!)

Idag var jag dessvärre tvungen att köpa ett par nya byxor till jobbet, på BUTIK.
Men. De var inte dyra, och de sitter precis lika bra som de senaste jag köpte, på Dyrbutiken.
Ska njuta av dem lääänge.

Kanske ska köpa till en kofta?
I kashmir?

YES! A Burberry scarf WILL make your outfit!
PUCK ☼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar