torsdag 6 juni 2013

6 juni

Den sjätte juni.
Sveriges nationaldag.
Firas till minne av...?
Min farmors födelsedag? Nä, det är nog inte det?
Gustav Vasas intåg i Stockholm, efter skidfärder, och annat vådligt.
Jag troor att det är därför iallafall.

Och så om vi delar in i lite plus och minus.

Plus-

Strålande väder!
Charmig kuliss (Societetshus från anno dazumal)
Drillflickor.
Marschmusik. (Kan ibland även finnas på minussidan. Typ på Röda Torget 1978. )
Bra tal. (Jo, faktiskt!)
Miriam Bryant.
Mycket trevligt sällskap.
Grillning med hav i bakgrund.


Minus-

Att Miriam Bryant fick en publik bestående av ca 22 lätt undrande åldringar.
(Plus några entusiaster på balkongen iofs.) Hon förtjänade vida bättre.
Att nationalsångs-sjungandet lät som 22 fångar nynnandes en sorgevisa, på väg till sin egen avrättning. (Framfördes i en tonart som passade en koloratursopran. Jag försökte sjunga med.)
Att jag inte fick njuta mer av trevligt sällskap och grillning vid hav, för jag skulle åka iväg och jobba.
Och inte fick jag dricka nåt vin heller, för den delen.

Miriam kämpar på.
Dagens fina klänning.
Från Turquoise, köpt för en tre, fyra år sedan.

Trevlig nationaldag på er!

PUCK ☼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar