söndag 1 december 2013

Och så var det första advent igen...

Och jag har hängt upp stjärnor i fönstren, som inte alls är tvättade (vem hann det liksom?) och i vardagsrummet hänger en ny, vit, stor stjärna, eftersom den gamla gick väldigt mycket sönder förra året, och i sovrummet hänger den stora, numera nödtorftigt ihoplappade stjärnan, som är alldeles för stor för det lilla fönstret, men när det var dag att hänga stjärna i det fönstret, fanns bara en STOR lampa kvar, som inte alls passade i sovrumstjärnan.
 Den skulle suttit i vardagsrummets stjärna, som istället har en liten lampa i sig.
Men orkade jag plocka ner, och byta efter timme av svettigt "NU hänger den rakt, nej NU, nej nej vippa tillbaka igen! NU, nej nej NU..."?
Nix.
Så vacker lagomstorstjärna ligger kvar i sin låda, och för stor, mystiskt lagad stjärna, hänger (dock rakt) i sovrumsfönstret, och lyser upp.
 Rejält.

Och på köksbordet står farmors gamla mässingsadventstake, med mossa och tomtar och röda bär i och fyra mycket små, mycket korta ljus, eftersom jag bara hade tre lagom långa kvar i min ljuslåda.

Och inte har jag köpt en enda julklapp ännu.

Och jag har varit på årets första julbord, som var mycket gott och alla var så glada och trevliga och adventsmysiga, men jag tänkte att, oj vad mumsigt, men nu räcker det till nästa jul.
Fast i övermorgon är det julbord nummer två som går av stapeln. 

Och sonen har fått sin chokladkalender, fastän han är sexton, men äh, vadå?

Och på stan var det adventsfirande med tomtar och julsång från kör, som jag var tvungen att snika mig förbi, med mina pizzakartonger, medan de så vackert sjöng "Nu tändas tusen juleljus", eftersom de passar på att stänga av varenda gata i innerstan, så att man åker runt, runt totalt förvirrad, varenda gång man är dum nog att ta bilen, och måste parkera på märkliga platser.

Men nere i parken glittrade det av ljus i träden, och på torget var granen rest, och jag har lyckats få upp en utomhusbelysning utanför köksfönstret, som glittrar och glimrar så hemtrevligt.
Så har vi tänt det första ljuset, och suttit i soffan alla tre och tittat på en äventyrsfilm, och mumsat onyttigheter, och jag tänker att jag är så glad att ha min lilla familj, och det blir nog en välsignad jul till slut iallafall.
I år också.

PUCK ☼
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar