måndag 15 augusti 2011

Då var det så

När jag var tonåring var världen så stor.
Det fanns inget internet.
Det fanns inga mobiltelefoner.
Det var superdyrt att flyga, så man fick åka tåg överallt. Vilket i viss mån begränsade ens rörelsefrihet.
När man var bortrest, skickade man brev och vykort.
Det gällde att lägga på de där korten fort som sjutton, men oftast hann man hem långt innan vykortet.
Min bästa vän tillbringade ett år på high school i USA , och jag har fortfarande kvar bunten med hennes brev.
Min musikmaskin

När min egen dotter tillbringade ett år i USA, skypade vi flera gånger i månaden. Jag visste till och med hur hennes rum såg ut, innan jag varit där.
Webbkamera.

När jag var tonåring var världen indelad i svart och vitt, vi och de, öst och väst.
Det fanns två supermakter, de goda (USA) och de onda (Sovjet).
Trots att jag tillbringade minst en semester per år i Tyskland, hade jag aldrig varit över DDR-gränsen, aldrig satt min fot i Berlin.
Alla mina släktingar hade råkat hamna på de godas sida. Dvs, Frankrike, England och USAs.

Nu har världen krympt.
Det finns Ryan Air.
Du pratar med vänner som befinner sig på andra sidan jordklotet, hur lätt som helst.
Supermakterna faller långsamt sönder.
Världen blir mindre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar