onsdag 1 februari 2012

Äta bör man...

LCHF.
Väldigt inne.
Först kom GI. För den lite mesigare tydligen?
Men nu så säljer Fredrik Paulun frukostflingor och lanserar kolhydrater med KVALITET.
Då rasar LCHF-anhängarna.
Tydligen har han svikit Rörelsen.
Trodde först att jag hamnat på forum för Straight-edge-veganer eller Straight-edge-kommunister eller möjligen Straight-edge-frireligiösa.
Men näpp.
Det handlar om käk. Vad du stoppar i dig, eller vad du inte stoppar i dig.

Jag såg på Debatt med Belinda Olsson för någon vecka sedan. Det handlade om människor som äter enligt LCHF  (Low on Carbs High on Fat, för den som undrar) och mådde finfint av det. På andra sidan satt dietister och nån kroppsbyggare och stod för Vi som äter enligt Tallriksmodellen-folket. Och de mådde uppenbarligen finfint av det.

Hur kan det bli en spännande debatt av det kan man fråga sig? Kan vi inte bara enas om att, eftersom människor är olika, har olika ämnesomsättning och gillar att äta olika saker kanske EN sort mat inte passar alla?
Nej, det debatterades hätskt om detta.
Och ingen sida gick segrande ur striden tyckte jag.

Dietister med lite "ät-vad-du-känner-för-budskap" (Oh goodie, tänker jag, kan man leva på kanelbullar och choklad?:) och på LCHF-kanten en läkare som ordinerade patienter den här kosten, och Katrin Zytomierska, kvinnan som kunde gett Maggie Thatcher en match i empatilöshet..

Att man tappar i vikt när man utesluter kolhydrater ur sin kost är väl inte så märkligt?
Inte heller när man lever på points enligt Viktväktarna, äter Medelhavsdiet, Isodiet eller Stenåldersmat?

Men varför denna Indignation och Upprördhet?
Ilska.
Obegripligt. Alla vill bara ha rätt liksom.
Det handlar väl ganska simpelt om att man börjar kontrollera sitt matintag.
Och skulle det vara så att man mår bättre av att droppa kolhydrater och smäcka i sig ost och grädde, så vadå?
Eller så lyssnar man på Stefan Rössner som forskat runt övervikt, hälsa och kost i decennier och som säger andra saker

Som en väninna sa. "Jag skiter väl i vad andra äter?".
Ja, jag också.
Huvudsaken är att jag får äta det jag vill!
PUCK ☼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar