måndag 3 oktober 2011

@home

Well, hemma igen.
Efter 25 grader varmt, sol, uteserveringar, god mat och glad tysk allsång.
Här har vi ett folk som vet hur en sejdel ska svingas, och en allsång ska dras!

Man missar inte aldrig ett tillfälle att fira, så man kan bygga upp sina öl/vintält (läs stora hallar), sjunga glatt, äta korv och kringlor, och bara ha kul.

Det roliga är att alla de unga har börjat ha sina folkdräkter, "Dirndl" och "Lederehosen" igen.
Överallt ser jag flickor med puffärmsblusar och förkläden, och unga män i knälånga skinnbyxor och rutiga skjortor.
Fint!
Helt ute för 20 år sedan, men nu en total revival.
Visst är de fina!
Egen variant , mer som en klänning, från Blutgeschwister. Tyskt klädmärke som gärna flirtar med folklore.
Dessvärre klarade den veka nordiska delen av mig inte av så mycket glatt festande, så jag fick bädda ner mig i ett dygn med frossa när jag kom hem.
Måste nog träna och ligga i, inför nästa gång...
PUCK ☼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar