onsdag 14 november 2012

Boktipset

Jag älskar Caitlin Moran.
Jag älskar hennes bok, Konsten att vara kvinna.
Borde vara obligatorisk läsning för alla 20-åringar.
(Med reservation för en viss drog- och alkoholromantik. Men Caitlin Moran är ändå rockjournalist. Och från Wolverhampton)

Detta är en politiskt viktig bok, som dessutom är så himla rolig!
Moran berättar självbiografiskt om hur det var att växa upp som äldst av åtta barn, i en ekonomiskt begränsad (fattig) arbetarfamilj i Wolverhampton.
Som överviktig, ensam tonårsflicka kämpar hon med att bli kvinna.
BH?
Hår på nya ställen.
Menstruation.
Förälskelser och lust.
 Om hur det västerländska samhället ser på kvinnan, och vilka förväntningar som finns på kvinnor som grupp.

Caitlin Moran är född 1975, vilket gör att jag har lättare att identifiera mig med henne, än med de författare som kanske är födda på 40-och 50-talen, och fick kämpa med den tidens uppfattning om kön och samhälle.

Och hon har så rätt i sina tankar och formuleringar!
Jag håller med henne (ja, i nästan) allt.

Jag gillar högklackat!

Dagen boktips: Konsten att vara kvinna, av Caitlin Moran.



PUCK ☼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar