tisdag 9 december 2014

Goa små grejor

Litet tips till glöggbordet:

Rostad pepparkaka med brie och fikon - riktigt mumsi-mumsigt!



Ingredienser
1 köpt (el hemgjord) mjuk pepparkaka (á c:a 350 g)
200 g brie
2 färska fikon
0,5 dl rostade pistagenötter
2 msk honung (el tryffelhonung, själv är jag inte så förtjust i tryffel så jag kör vanlig)
Gör så här
Sätt ugnen på grillelement, 225 grader.
Skär pepparkakan i 16 st skivor (för 8 port) och lägg dem på ett ugnsgaller. Rosta mitt i ugnen cirka 2 min på varje sida, passa noga så de inte bränns!
Skär osten och fikonen i lika många skivor och lägg dem på de avsvalnade pepparkaksskivorna.
Hacka pistagenötterna grovt. Kan förberedas hit.
Ringla över honung och strö på pistagenötter precis före servering.

Och goffa!

Och så måste jag dela med mig av receptet som jag använde när jag gjorde revbensspjällen till årets första julbord - de blev grymt lyckade!

Revbensspjäll med glaze



Revbensspjäll, antal efter behag - det beror på hur många ni är, och hur mycket annat som finns på julbordet. Förkoka revbenen ordentligt, tills köttet nästan trillar av benen, då blir de möra och saftiga. Tjocka revben får kokas i över 1.5 timme, med tunna räcker en 60 minuter.

3 kg  revbensspjäll, tunna
2 st  vitlöksklyftor
2 st  gul lök
2 st  morötter
  salt
Glaze till spjällen
1 dl  ketchup
1 dl  soja, japansk
1 dl  rårörssocker
2 msk  sesamolja (funkar med olivolja också)
0,5 dl  flytande honung
1 st  färsk ingefära, stor som en tumme
2 st  vitlöksklyftor

  1. Fyll en kastrull med vatten och lägg i klyftad lök, skivad vitlök och skivade morötter. Salta vattnet väl, ska smaka som en salt soppa ungefär, annars smakar inte spjällen något. Jag har testat mig fram till 1 tsk salt per liter vatten.
  2.  Koka revbensspjällen långsamt i vatten tillsammans med grönsakerna tills de blivit möra och köttet nästan faller av benen. Ca 1 timme för tunna spjäll och 1,5 för tjocka.
  3. Tag upp spjällen och låt dom rinna av lite på ett galler innan dom penslas med glaze,
  4. GLASERING. Rör ihop en glaze med ketchup, soja, råsocker, sesamolja och honung. Riv ner ingefära och vitlök i glazen.
  5.  Pensla revbensspjällen med ungefär halva mängden glaze. Låt dom ligga kallt några timmar, helst över natten.
  6.  200 grader i ugnen,  och lägg på spjällen. Pensla med resterande glaze var gång du vänder. Dom är klara när du tycker att dom fått den färg/yta du själv tycker är lagom.Du kan köra på grillen de sista 10, om du vill få mer färg, men vakta dem noga då...
och
Pepparkakskladdkaka (fanatastiskt gott, gör lite extra smet är ett tips...)

Eller med vispad grädde :)
 Ingredienser:
 3 ägg
3 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4- 5 msk kakao
1/2 påse med pepparkakskryddor - går att köpa. Jag gör egna med kardemumma, ingefära, kanel och nejlikor som jag stöter i en mortel med strösocker. Doftar fantastiskt gott, och då kan man bestämma hur milt eller starkt, man vill att det ska vara.
2 dl vetemjöl
150 gram smält smör
 Gör så här:
Ställ ugnen på 175 grader. 
 Smält smöret och låt svalna. 
Rör ihop ägg och socker, men vispa inte!
Blanda de torra ingredienserna, och rör ner i smeten, rör sist ner smöret. 
Bred sedan ut det i en rund form ( smord och bröad ) och ställ in i ugnen i cirka 20 minuter. 
Den ska fortfarande vara lite lös i mitten – den stannar till sig i kylskåpet.
 Ställ sedan in i kylskåp tills den svalnat.
Yummy!


PUCK ☼

  


 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar