onsdag 11 april 2012

Dessa spel

På min telefon ligger följande:
Wordfeud
Ramble
Draw Something
Angry Birds
Bubble Town
Temple Run
Fruit Ninja
Unblock me
etc, etc, etc..

Jag har tom mappar för att inte hela displayen ska täckas av spel.
De flesta har sonen laddat ner, och de spelas av honom exklusivt.
Jag blir åksjuk (jo, sant!) av flera av dem.

Där sitter vi, vuxna människor, och stirrar ner på displayen i ett försök att få till triple letter och triple word. Ord som azer, zelot och zygot har blivit allmänt kända.
 Mitt i kaffestunden plonkar det till, och man ser hur människor runt om fumlar i fickor och väskor för att få fram sin spelkonsol, förlåt, telefon.
Gör detta oss mer osociala?
Vissa studier säger så.

Men jag är skeptisk. Samtidigt tycker jag att de gamla hederliga brädspelen också fått en revival.
Mina barn spelar mer Monopol, Rappakalja och Nya Bondespelet, än vad jag nånsin gjorde.
Ofta har de en jättekartong under armen när de ska iväg till en kompis.
"Skall du skörda?"  kan då den humoristiska modern fråga, och det vill de.

Så jag tror i sann filantropisk anda, att det är BRA att vi spelar våra små telefonspel.
Låt det plinka o plonka bara.
vs
?
PUCK ☼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar